Friday, March 10, 2017

Resepi Pancake Mudah



10 MAC 2017 (JUMAAT)
2.10 PETANG

Kali ni nak share saya buat pancake AKA lempeng masa weekend lepas. Pancake yang saya buat ni mudah dan memang jadi kesukaan si ecah yang umur 1 tahun 8 bulan tu. Pancake ni lembut dan sesuai untuk semua orang makan. Dan 1 lagi yang menyebabkan ecah suka makan, saya letak susu tepung sikit dalam adunan pancake tu.

Resepinya mudah je. Saya guna resepi yang sama untuk buat waffle.


Bahan-bahan dan cara membuatnya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1/3 cawan minyak
1 biji telur
1 1/2 sudu baking powder
2 sudu susu tepung
2 sudu gula

Campur je semua dan gaulkan.
Panaskan kuali, letak minyak sikit atas tisu dan sapukan pada kuali.
Buat bulatan, tutup pakai penutup periuk. Tutup dalam 3 minit.
Siap.

Tapi kalau korang ada alat pembakar waffle tu. Confirm jadi macam waffle. Sedap dan jangan risau, confirm jadi. Selamat mencuba.


Ini  lah dia pancake saya +____+



Post a Comment

Abg Kiosk...Pasta Carbonara 1!!!!!